Wij als mens bestaan voor 70% uit water dus dat maakt het erg logisch dat je dat ook de hele dag door moet blijven aanvullen. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de voordelen en gevolgen van voldoende of te weinig water drinken. In deze blog geef ik je 5 goede redenen/voordelen waarom jij nu echt gaat zorgen dat je vanaf nu voldoende water drinkt elke dag. En ik geef je 5 tips om aan die 2 liter water per dag te komen. Vaak hoor ik dat mensen hier toch moeite mee hebben. Je kan het jezelf aanleren. It’s a mindset.

1e reden: Het verbetert je hersenfunctie en prestaties

Sta er eens bij stil dat je lichaam en je brein meestal rond de 8 uur, gedurende je slaap geen vocht hebben gehad. Je hersenen kunnen zelfs krimpen wanneer je veel vocht verliest in de nacht door bijvoorbeeld zweten. Ons brein bestaan voor 60% uit water en kunnen zelfs betere prestatie leveren wanneer je voldoende water drinkt.

 2e reden: Helpt je sneller af te vallen

Van veel water drinken neemt je hongergevoel en je lekkere trek af. Zo neem je minder calorieën tot je en daarbij versnelt je stofwisseling waarbij je meer calorieën verbrand.

3e reden: Geeft je meer energie

Zuurstof en water zijn de belangrijkste wat wij als mensen nodig hebben.   

3e reden: Het komt je stoelgang ten goede

Je darmen komen op gang wanneer je start met 1 a 2 glazen water bij het opstaan. Wanneer je iedere dag voldoende drinkt kun je obstipatie voorkomen.

 4e reden: Goed voor je huid

Water zuivert je huid. Je zal zien dat er na een tijde verschil te zien is en je huid meer gaat stralen.

5e reden: Helpt tegen ziekte

Arts en onderzoeker Dr. Batmanghelidj noemt water zelfs het goedkoopste medicijn. Hij stelt dat vermoeidheid, chronische pijn, hoofdpijn/migraine, obesitas en hoge bloeddruk voorafgaan aan jarenlang te weinig water drinken. Hij heeft een boek over water geschreven gebasseerd op meer dan 20 jaar klinisch en wetenschappelijk onderzoek. “ Water het goedkooptste medicijn”.  Water zorgt voor afvoer van gifstoffen en afvalstoffen die we dagelijks binnenkrijgen.

Symptomen dat je te weinig water drinkt:

  • Honger
  • Droge mond
  • Angst
  • Depressieve gevoelens
  • Misselijkheid
  • Hoge hartslag
  • Donkere kleur van je urine

Nu krijg ik vaak te horen dat het erg moeilijk is om aan die twee liter water drinken per dag te komen. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen water drinken maar zich vooral vullen met koffie en frisdranken. Hier kun je overigens weer allerlei andere klachten van krijgen. Ook zeggen mensen dat ze water niet lekker vinden of dat het lastig is dat je vaker naar het toilet moet. Ik zal je een aantal tips geven om gemakkelijker aan de 2 liter water te komen.

Tip 1: Start je dag met 2 glazen. Zet eventueel een glas naast je bed zodat dat het eerste gaat zijn wat je doet.

Tip 2: Wanneer je veel thuis bent, maak dan een karaf met water en eventueel wat fruit, komkommer of munt erin. Ik kies vaak voor 1 of 2 druppels van een essentiële olie (sinaasappel, grapefruit of citroen) en neem jezelf voor deze op te drinken voor 16 uur.

Tip 3: Ga de deur niet uit zonder een flesje water (liefst niet van plastic maar gebruik bijvoorbeeld een dopper of een glazen fles). Je hormoonbalans kan hierdoor namelijk door worden verstoord.

Tip 4: Drink voor elke maaltijd twee glazen water. Je zal zien dat je ook minder gaat eten wanneer je dit doet.

Tip 5: Drink na elk toiletbezoek een glas water.

Het kan zijn dat je lichaam moet wennen aan het vele water drinken dan dat je normaal doet en dus ook vaker naar het toilet moet. Je lichaam zal eraan gaan wennen de keren dat je moet plassen zullen weer minder worden. Het voordeel is wel dat je lichaam reinigt.

Zo heb je denk ik voldoende redenen om hier direct mee aan de slag te gaan.

Liefs, Anouk